bodybuilder-646482_640

Gode tips til din træning

Byg Bedre Abs

Må ikke træne dine mavemuskler hver dag. “Fysiologisk, dine mavemuskler er ligesom alle andre muskler i kroppen,” siger David Pearson, Ph.D., C.S.C.S., en øvelse forsker ved Ball State University. Træn dem kun 2 eller 3 dage om ugen. Læs om mavemusklernes indvirkning på fedt her

 

Beskyt din hals

Sæt din tunge på toppen af din mund, når du gør crunches. “Det vil hjælpe med at rette dit hoved ordentligt, hvilket hjælper med at reducere spændinger i nakken,” siger Michael Mejia, C..S.C.S., Mænds Sundhed øvelse rådgiver.

 

Hold Muskler Limber

Hvis du er under 40, skal du holde din strækninger i 30 sekunder. Hvis du er over 40, holde dem i 60 sekunder. Som du nå dine 40’erne, dine muskler bliver mindre bøjelig, så de skal strækkes længere.

 

Tab ikke bolden

At fange en pop flue i solen, brug din handske til at skygge dine øjne. Det er større end den frie hånd og sætter læder i perfekt stand til at hage bolden.

 

Voks Muskel, Spar tid

Hold din vægt træning under en time. Efter 60 minutter, begynder din krop producerer mere af stresshormonet cortisol, som kan have en test dinosteron-blokering, muskel-spilder effekt.

 

Øvelse i bekendtgørelse

Brug håndvægte, vægtstænger og maskiner-i den rækkefølge. “De mindre, stabilisator muskler, du bruger med håndvægte træthed før dine større muskelgrupper,” siger Charles Staley, en styrke træner i Las Vegas. Så videre til maskiner, der kræver mindre hjælp fra dine små muskler, som du bliver træt.

 

Styrke din kerne

Vær ikke bange for situps. Vi har ændret vores melodi på disse, og her er hvorfor: Situps øge din vifte af bevægelse, hvilket gør din mave arbejde hårdere og længere. (Doing crunches på en schweizisk bold eller med et sammenrullet håndklæde under lænden har en lignende effekt.) Blot undgå situps med forankrede fødder, som kan skade din lænd.

 

Test din Bænk

Tryk tommelfingeren ind i bænken før løft. “Hvis du kan mærke træet, finde en anden bænk,” siger Ken Kinakin, en kiropraktor i Canada og grundlægger af Society of Weight-Training Skade specialister. Hårde bænke kan forårsage T4 syndrom-en skævhed i dit bryst rygsøjlen, der påvirker nerve funktion af din arm, svække den.

fitness-1348867_640

Crossfit

Crossfits motto er, at man ikke skal specialisere sig. Crossfit er en sportsgren som tager lidt fra alle sportsgrene og samler i én. Hvis man er god til Crossfit, så er man lidt god til det hele. For at dyrke Crossfit skal man fx. være god til Vægtløftning, Gymnastics, Kettlebell, Styrkeløft, Atletik og meget andet. Det er faktisk næsten kun fantasien, der sætter grænser for, hvad en Crossfit workout kan indeholde.

Crossfit har 10 kriterier stillet op, som de bygger deres træning op omkring

Funktionel Træning Crossfit

Vil du gerne i gang med Crossfit? Så se her

Se hvilket udstyr der er need to have og nice to have her.

Hvordan begyndte det?

Crossfit begyndte i Santa Cruz i USA i coach Greg Glassmans garage, hvor han i 2001 oprettede en hjemmeside www.crossfit.com.Her postede coach Glassman daglige workouts (workout of the day) også kaldet WODs.

Crossfit var tænkt som et “open source” koncept, hvor alle kunne være med uanset niveau, hvor man boede i verden eller hvad man ellers lavede.

Crossfit i dag

Crossfit er i dag blevet til en rigtig god forretning for coach Greg Glassman. Det er en verdensomspændende koncept, med gyms i stort set alle lande. Hvert år bliver der afholdt “Opens”, som er en konkurrence, hvor alle der dyrker crossfit i verden kan være med og poste deres score i de forskellige workouts på nettet, og på den måde sammenligne sig med atleter verden over.

Open i 2015 starter den 26. februar, hvor der bliver offentliggjort en workout kaldet “15.1”, denne workout har man 4 dage – 96 timer – til at lave og ligge op på nettet. Dette gør over 200.000 andre i hele verden også. En uge senere den 5. marts 2015 bliver den næste workout offentliggjort “15.2”, sådan foregår det i 5 uger, men i alt 5 workouts, som alle kan være med til uanset niveau. Ud fra disse 5 workouts bliver de bedste i alle regioner i verden udvalgt til at deltage i Regionals.

Regionals er et regions mesterskab, som kan sammenlignes lidt med et Europa mesterskab, hvor de bedste mænd, kvinder og hold fra Open konkurrerer over flere dage i nye forskellige workouts lavet ud fra de 10 kriterier beskrevet ovenfor.

De aller bedste fra Regionals bliver udvalgt til at deltage i Crossfit Games, som er verdensmesterskabet i Crossfit, og som ender med at kårer “The fittest man on Earth”, den bedste atlet i verden.

For nærmere info omkring open, regionals og games se Crossfit games hjemme side her: http://games.crossfit.com/.

Husk sko til din træning

Andre konkurrencer

Udover Crossfit games findes der en lang række andre danske og udenlandske stævner, som du kan læse om her.

vaegtloeftersko

Hvilke sko til din fitness træning?

Sko til træning kan være genstand for en del diskussion. Hvilke sko skal man bruge til sin træning og skal man bruge forskellige sko når man træner?

Sandheden ligger nok mest i den sidste – forskellige træningsmetoder og træningsmål, befordrer brugen af forskellige træningssko.  Det er med så mange andre sportsgrene en god ide, at finde den type af sko der passer til det man gerne vil opnå. En fodboldspiller vil opnå stabilitet, speed og kunne stå fast på græsplænen, derfor spiller han i fodboldsko og ikke i badmintonsko – og sådan er det med alle de sportsgrene du kan finde i verden.

Fitnessområdet er ingen undtagelse – der er lidt rigtig mange forskellige sko, alt efter hvilken type af træning du vil lave.

Styrketræner du, som så mange andre er vores råd herfra at benytte dig af 2 forskellige par sko – et par vægtløftersko og et par helt almindelige indendørssko med flad sål, eksempelvis et par Adidas Handball Special eller lignende.

Fordelen ved at have et par vægtløftersko med til sin træning, er at de er bygget til at kunne lave styketræningsøvelser i. Laver du eksempelvis Squat bevægelser i din træning vil du med det samme du får et par vægtløftersko på, mærke stor forskel i vinkler, teknik mm. til det bedre. Den forhøjede hæl giver langt de fleste mennesker en mere biomekanisk korret positionering når de laver squat bevægelser, og derfor bør alle trænende anskaffe sig et sådan par, da squat bevægelser af den ene eller anden art bør være en del af langt de fleste træningsprogram i nogle af træningsblokkene.

Vægtløftersko laves af alle de store mærker som Adidas, Nike, Reebok og nogle mindre mærker der har specialiseret sig i vægtløftersko. Det er vigtigt at finde et par med en god hældning på hælen og et par der passer til dine fødder. Adidas nye Leistung sko kunne være et godt bud på en vægtløftersko.

Her er en video der forklarer om vægtløftersko:

Til andre øvelser, kan det være en hæmsko med den forhøjede hæl og her vil det være en god ide med at par flade Handball Special eller lignende.

bodypump

Bodypump

– få styrket hele kroppen!

BODYPUMP er styrketræning til musik, som er udfordrende og som
gør dig stærk.
Træningen er perfekt for både kvinder og mænd, som gerne vil træne hele kroppen
igennem på 1 time.
At BODYPUMP er enkelt, gør det let at komme i gang, og effektiviteten betyder, at du hurtigt mærker resultaterne.
BODYPUMP er for dig, som ønsker en fast og markeret krop og samtidig vil opnå en god forbrænding.

Træning for alle
Alle kan deltage og det er en fordel, hvis du har kendskab til de mest basale styrketræningsøvelser.

Hvad gør BODYPUMP for mig?

  • Du forbrænder op til 600 kalorier per time
  • Øger din styrke
  • Forbedre din almene sundhed
  • Styrker skelettet (modvirker knogleskørhed)
  • Giver dig en følelse af at have gjort noget godt for dig selv